Spår
av en befolkning
Anders Kristensson
Fotomuseet, Sundsvall, till 12 maj
Att fotografiet
- det ursprungligt tagna vid fototillfället, viktigt att nämna
i dessa tider - fortfarande är den mest sanningsenliga vittnesmålet
av en synlig verklighet är ovedersägligt, och det är också
fotots särskilda egenskap som skiljer det från andra visuella
redskap. Att fotografen i arbetet kan styra bilden, genom ljussättning,
val av utsnitt och andra tekniska medel kan göra bilden mera subjektiv,
förminskar knappast dokumentationens värde utan snarare förstärker
det personliga tilltalet, att det rör sig om ett engagemang hos fotografen
inför verkligheten. Däremot kan man fundera huruvida fotot säger
någonting mera än det visar? Denna intrikata fråga slår
mig ofta när jag läser resonemang kring samtida fotoutställningar,
då man jämställer fotografin med en slags undersökningar
av samhälleliga problemställningar, där den bärande
meningen endast kan läsas in i de yttre sammanhangen och inte i det
inre påstående som den i sig unika och självständiga
bilden framställer.
© Anders
Kristensson "Familjen Mattson utanför B&W"
Detta tänker
jag på när jag ser Anders Kristenssons utställning "Spår
av en befolkning" på Fotomuseet i Sundsvall. Han har under
flera år på nittiotalet åkt runt i Sverige och fotograferat
folk, på arbetsplatser, på fritiden, i hemmet och ute på
gatan. Människor har enskilt och i grupper ställt upp sig för
porträttfotografering, precis som de ser ut, med de kläder de
har på sig och mot den omgivning de har någon relation till.
Men det rör sig inte om några snapshots, tvärtom har Kristensson
bemödat sig med storformatskamera, stativ och blixtutrustning. Det
har tagit sin tid att genomföra fotograferingen. Resultatet blir
att porträtten i de flesta fall blir något mer än bara
typiska familje- eller reportagebilder. På något sätt
handlar det om en dokumentation som överskrider dokumentationens
banala krav på äkthet genom att invänta dess förkonstling
eller sublimering. En slags porträttering som fryses ned vid fotoögonblicket
och tinas upp till konst inför betraktarens ögon. Bilden som
färskvara för varje ny gång man tittar. Människan
som märkligare än man tror
Därför
blir jag inte heller överraskad när jag inte ser någon
form av enkel problematisering i hans bilder. Det finns knappast någon
provocerande bild i utställningen, något som skulle ställa
besvärande frågor om tillståndet i landet. Inte ens bilden
av de tre Kirunaflickorna med jägarutrustning eller fotot av de två
Sverigedemokratkillarna som ser ut som vilka grabbar som helst. Fotografierna
är raka och berättande, så här ser det ut, så
här kan det se ut om vi väntar in bilden. Det handlar kort och
gott om ett minutiöst och skickligt hantverk i en skildring om människorna
i Sverige i samtiden.
© Anders
Kristensson "Danskurs på Folkets Hus"
Nej, det
provocerande ligger på ett annat plan. Att han vågar lägga
så stor vikt vid öppenheten och förtroligheten i mötet
med människorna. Att han låtit dem vara som de är, att
han på något sätt ödmjukt inväntat dem framför
kameran, inte bara av tekniska skäl. Att han skapat utrymme för
något jag kan kalla fotografiets mervärde, när fotografiet
skapar den sortens förlängd och fördjupad tid som man i
vanliga fall bara möter inom exempelvis måleri. Det kan bero
på den långsamma tekniken, men jag inbillar mig att Anders
Kristensson har en medveten tanke bakom det. Det ser ut som om han gett
personerna framför kameran tillräckligt med tid för att
de ska framträda inte som de tror att de ser ut utan som de egentligen
kan vara och kan bli. En slöja har dragits undan. Det som är
provocerande är att verkligen se människor i en slags fördröjd
avporträttering, utan distans och till synes utan baktankar, och
vad som uppstår i förlängningen.
Även
om många tittar misstänksamt och trubbigt mot kameran så
finns det knappast ett spår av kyla i bilderna. En lång polis
står ute på gatan och håller en liten yngling om axlarna,
och även om man förstår den vardagliga situationen så
ser de så förtroligt sammanbundna ut som vore de far och son,
vi hör ihop. Det visar på en stor tillit till fotografen. I
kombination med den stränga tekniken uppstår därför
ibland en märklig surrealistisk framtoning, speciellt i de större
formaten. Ta bilden av den kvinnliga sekreteraren på Lux dammsugarförsäljningskontor.
Vad döljer sig bakom hennes strama och sminkade ansikte, den elegant
utsirade blusen, bakom hela den sofistikerade ytan? Handlar allt om något
annat eller är verkligheten bara så här gastkramande mångtydig?
Det kanske inte handlar om något annat utan det är bara vi
som betraktare som är svältfödda på det outsagda.
Ibland ser fotografierna ut som hämtade ur olika filmskräckisar.
Ta hotellägaren. Varför sitter han moloket ute på balkongen
i kvällsmörkret med den braskande ljusskylten i bakgrunden?
Vad har hänt, vad har han gjort, är han den skyldige? Ta paret
efter joggingrunda. Med sina återhållet förstulna blickar
vet man aldrig vad de ingår i för mystiskt drama. Men som film
kan närma sig verkligheten så kan verkligheten också
ibland stegras upp mot filmens drömlika tillstånd, och det
är det som vi ofta känner igen i fotografi.
© Anders
Kristensson "Agneta Lundvall, barnmorska"
Överlag
verkar det som Kristenssons bilder i stort sett är iscensatta där
människorna står och går. Men jag upptäcker i varje
fall en handfull fotografier där en mera renodlad konstnärlig
komposition har företräde. Bilden från Lundgrens gjuteri
med tre arbetare är bokstavligen som gjuten i sin helhet, med de
mättade färgerna och det tunga sparsamma ljuset. I sviten med
tre ansiktsporträtt av äldre kvinnor håller det vita ljuset
på att sakta smyga sig in över livet. Det finns också
ett vertikalt linjespel i i bilden på "Domare på Göteborgs
Tingsrätt" som omedelbart ter sig symboliskt. Till sist vill
jag lyfta fram utställningens märkligaste bild, den med två
unga par i varsin bil utanför Konsum i Svappavaara 1992. Den kraftiga
beskärningen av fordonen skapar ett egendomligt brant bildplan, det
ser nästan ut som om ungdomarna lyfts ut ur sina bilar in i fotografiets
eget dynamiska rum. Och titta på deras ansikten!
Utställningen
"Spår av en befolkning" ser jag mindre som spår
än som ögonblickets närvaro hos människor i Sverige.
Det är därför jag ser utställningen mera som ett konstnärligt
än blott och bart ett dokumentärt projekt. Fotografierna säger
ingenting mer än vad de visar i varje bild. Det är där
poängen ligger. De oväntade perspektiven öppnar sig när
man ser en välbekant yta möta ett främmande djup i vars
och ens porträtt. Anders Kristensson har omvandlat fotografiets snabbhet
till en verklighetens långsamhet, till stor förmån för
personerna framför kameran.
Text: Jan
K Persson
Foto: Fotomuseet Sundsvall
07-04-04
|